SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Przedstawiony scenariusz lekcji jest przykładem na to, jak w prosty sposób można połączyć elementy projektu i gamifikacji w celu zainteresowania uczniów zdobywaniem wiedzy. Metoda projektu uznawana jest za jedną z najlepszych metod nauczania, która daje największe efekty.
Zdobywanie wiedzy w ten sposób pozawala uczniom nie tylko przyswoić wiedzę, ale także rozwijać kompetencje kluczowe, która są tak ważne w dzisiejszym życiu. Dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej w połączeniu z atrakcyjną formą zabawy uczniowie zapominają, że są na lekcji, podczas której muszą się uczyć. Forma zabawy – przedstawienia się jako członkowie wielkiej rodziny, jaką są planety układu słonecznego – daje uczniom możliwość wykazania się kreatywnością podczas przygotowywania prezentacji, a odpowiednio dobrane zadania i współpraca w grupie umożliwia im rozwijanie różnorakich kompetencji, nie tylko tych cyfrowych. Wykorzystane w scenariuszu narzędzia są darmowe i nie wymagają dodatkowego ponoszenia kosztów przez szkołę czy też uczniów. Oczywiście wersje premium tych narzędzi (płatne) dają więcej możliwości, ale ich nabycie nie jest niezbędne, żeby zrealizować materiał.
Temat | Kosmiczna prywatka – układ słoneczny | |
Adresat zajęć | Klasa 1 LO – poziom podstawowy | |
Miejsce i czas realizacji zajęć | Sala komputerowa lub pracownia mobilna – zorganizowana zgodnie z warunkami umożliwiającymi swobodną pracę w grupach. Czas 2 x 45 minut | |
Cel (ogólny) główny zajęć | Poznanie budowy układu słonecznego w szczególności planet i księżyców | |
Cele operacyjne (szczegółowe) | Wiadomości |
|
Umiejętności |
|
|
Postawy |
|
|
Środki dydaktyczne | Pogadanka, gamifikacja, prezentacja, dyskusja, ćwiczenia grupowe i indywidualne, praca z komputerem lub tabletem | |
Formy pracy | Praca zbiorowa i indywidualna, praca grupowa (zespoły uczniowskie trzy-, lub czteroosobowe) | |
Środki dydaktyczne |
|
|
Zarys pomysłu na zajęcia | Zajęcia dla uczniów są prowadzone w formie projektu, którego wytworem będą prezentacje przygotowane na podstawie znalezionych przez nich informacji. W ramach zajęć będą wykorzystane też elementy: prezentacji publicznej projektu, gamifikacji. W ramach zajęć uczniowie będą pracować grupowo wg pomysłu nauczyciela na „kosmiczną prywatkę” | |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego | ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. DZ. U. poz. 467. Geografia:
|
|
Informacja dla nauczyciela o przebiegu wcześniejszych zajęć | Przed przystąpieniem do lekcji niezbędne jest poinformowanie uczniów na poprzedzającej lekcji o potrzebie zainstalowania aplikacji BigBangAR (załącznik). Nauczyciel... |